教員・研究者紹介

吉村 紀子YOSHIMURA Noriko
客員教授

専攻分野:専攻分野:言語学(統語論)、第二言語習得研究、教育言語学

学生の皆さんへメッセージ

「言語」は単にコミュニケーションの道具でなく、「人となり」や知性、そして考えや意見を表わすものです。大学生としてふさわしい文型や単語の知識と運用を学びましょう。

著  書

  • 遊佐・小泉・野村・増冨(編)(2023).
    『言語理論・言語獲得理論から見たキータームと名著解題』開拓社(共著)

  • Intervention Meets Transfer in Raising Constructions (2019).
    P. Guijarro-Fuentes & C, Suaárez-Góme. (編 ) Language Acquisition and Development. Cambridge Scholars Publishing. 第 15章 .(共著)

  • 『第二言語習得研究への誘い-理論から実証へ』(2018).
    くろしお出版(共著)

  • Scrambling. (2017).
    M. Shibatani, S. Miyagawa & H. Noda (編) Handbook of Japanese Syntax. 第22章 (pp.807-843) Mouton De Gruyter.

  • The Modality of Grammar in L2 Acquisition. (2015).
    M. Nakayama(編)Handbook of Japanese Psycholinguistics. 第8章 (pp. 235-270) Mouton De Gruter.(共著)

  • 『海外短期英語研修と第2言語習得』(2010).
    ひつじ書房(共著)

論  文

  • ECM Passives in L2 English. (2020) Ars Linguistica 27.(共著)

  • Japanese EFL Learners’Null Subjects  in the Control and seem Raising Constructions (2020). Second Language 19, 7–38.(共著)

  • Intervention in Japanese EFL Learners Control Constructions with Quantifiers (2019).
    English Linguistics, 35 (2), 221-240. (共著)

  • The Acquisition of Control, Raising, and Tough Constructions among Japanese Learners of English (2017).
    Proceedings of Pacific Second Language Research Forum 2016, 247-252. (共著)

  • Control and Raising Constructions in Early L2 English Acquisition (2016).
    Second Language, 15, 53-76. (共著)

  • Cross-Dialectal Patterns of Focus Marking in Japanese Copular Constructions. (2015).
    A. Joseph & E. Predolac (Eds.), MIT Working Papers in Linguistics 76, pp.183-196.(共著)

  • Distributional Patterns of GA and NO in Focus Marking in Japanese Copular Constructions. (2015).
    Giriko, N. Nagaya, A. Takemura & T. J. Vance (Eds.) Japanese/Korean Linguistics 22, Stanford: CSLI Publications. 165-180.(共著)

学会発表

  • Effects of animacy on Japanese EFL learners' comprehension of object relative clauses (2021).
    GALANA 9, 5月7-9日, University of Iceland. (共著)

  • Japanese EFL Learners’ Structural Misunderstanding: ECM Passives in L2 English.
    Hawaii International Conference on English Language and Literature Studies 2020. ハワイ大学ヒロ校、3月13~14日(共著)

  • L1 Transfer and Locality in Reflexive Resolution in L2 Raising Constructions. (2019).
    GALA 14, University of Milano-Bicocca(イタリア).9月 12-14日 .(共著)

  • 「日本人英語学習者の繰り上げ構文の理解に見られる介在効果と主語について 」 (2019).
    東北大学 大学院文学研究科/文学部 言語学講演会. 7月5日.(共著)

  • Acquisition of seem constructions by Japanese EFL learners. (2019).
    International Conference on Theoretical East Asian Psycholinguistics 2 (ICTEAP 2). 清華大学(中国).2月 16-17日.(共著)

学  歴

1971年3月
明治学院大学文学部英文学科卒業.
1977年5月
ブリティッシュコロンビア大学大学院教育学研究科修士課程修了.Ed.M(英語教育).
1984年5月
南カリフォルニア大学大学院言語学研究科修士課程修了.M.A.
(言語学).
1992年8月
南カリフォルニア大学大学院言語学研究科博士課程修了. Ph.D.
(言語学).