教員・研究者紹介

藤森 敦之FUJIMORI Atsushi
教授
言語コミュニケーション研究センター
センター長

専攻分野:第二言語習得研究、言語学(統語論インターフェース)、実験言語学

教員データベースの参照はこちら

学生の皆さんへメッセージ

積極性は新たな世界への扉を開きます。
授業や海外研修などに積極的に取り組みましょう。
皆さんの着実な努力をサポートします。

Positivity opens your world to new possibilities.
Be proactive in class and overseas training.
We support your continuous efforts.

論  文

  • Zhou, W., Nakayama, M., & Fujimori, A. (2024). Perception of English semivowels by Japanese-speaking learners of English. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 2024. https://doi.org/10.1515/iral-2023-0285

  • Fujimori, A., Yamane, N., Kaneko, I., & Teaman, B. (2023). Short-term intervention effects on the development of pausing in read speech. ISAPh 2022, 4th International Symposium on Applied Phonetics, 13-16. https://doi.org/10.21437/isaph.2022-3

  • Noriko Yamane, Atsushi Fujimori, Brian Teaman, Noriko Yoshimura. (2022). Fluency of read speech in L2 English. Ars Linguistica, 28: 68-84.

  • Fujimori, A., Yamane, N., Yoshimura, N., Nakayama, M., Teaman, B., & Yoneyama, K. (2022), Development of L2 prosody; The case of information focus. In E. Shimanskaya, T. Leal, & C. Isabelli (Eds), Generative SLA in the age of Minimalism: Features, Interfaces, and beyond (Selected Proceedings of the 15th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference), 137-155. Amsterdam: John Benjamins.

  • Mineharu Nakayama, Noriko Yoshimura, Atsushi Fujimori. (2019). Intervention in Japanese EFL learners control constructions with quantifiers. English Linguistics, 35 (2), 221-240.

学会発表

  • Intervention structures in L2 acquisition. Workshop on Linguistic Theory and Language Acquisition, The Chinese University of hong Kong. 2024年6月. (共著、Invited talk)

  • 文法構造の理解度を向上させる英語学習システムの開発.
    情報処理学会第86回全国大会2024年3月. (共著、学生奨励賞受賞)

  • Japanese grammatical knowledge is a way of nullifying intervention effects in L2 English. The Workshop on Theoretical East Asian Linguistics 13 (TEAL 13), National Taiwan Normal University, Taiwan. 2023年5月. (共著)

  • A. Voiceover practice: Comparison between two visual feedback approaches. HICELLS 2023. University of Hawai’i, Hilo. 2023年3月. (共著)

  • RM effects can be nullified in L2 acquisition. J-SLA 2022, Chuo University, Tokyo. 2022年10月. (共著).
    (J-SLA Annual Conference Best Oral Presentation Award)

学  歴

1998年3月
静岡県立大学 国際関係学部 国際言語文化学科卒業.
2001年3月
静岡県立大学 国際関係学研究科修士課程修了. 修士(比較文化)
2011年8月
ブリティッシュ・コロンビア大学 言語学研究科博士課程修了. Ph.D.(言語学)