教員・研究者紹介

藤森 敦之FUJIMORI Atsushi
教授
言語コミュニケーション研究センター
センター長

専攻分野:第二言語習得研究、言語学(統語論インターフェース)、実験言語学

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学生の皆さんへメッセージ

積極性は新たな世界への扉を開きます。
授業や海外研修などに積極的に取り組みましょう。
皆さんの着実な努力をサポートします。

Positivity opens your world to new possibilities.
Be proactive in class and overseas training.
We support your steady efforts.

論  文

  • Yamane, N., Fujimori, A., Teaman, B., & Kaneko, I. (2022). Teaching pronunciation: Biofeedback and laboratory work. PROCEEDINGS of the24th International Congress on Acoustics, 59-62.

  • Noriko Yamane, Atsushi Fujimori, Brian Teaman, Noriko Yoshimura. (2022). Fluency of read speech in L2 English. Ars Linguistica, 28: 68-84.

  • Fujimori, A., Yamane, N., Yoshimura, N., Nakayama, M., Teaman, B., & Yoneyama, K. (2022), Development of L2 prosody; The case of information focus. In E. Shimanskaya, T. Leal, & C. Isabelli (Eds), Generative SLA in the age of Minimalism: Features, Interfaces, and beyond (Selected Proceedings of the 15th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference), 137-155. Amsterdam: John Benjamins.

  • Mineharu Nakayama, Noriko Yoshimura, Atsushi Fujimori. (2019). Intervention in Japanese EFL learners control constructions with quantifiers. English Linguistics, 35 (2), 221-240.

  • The perception of L2 information focus marking. (2019).
    Phonological Externalization Vol.4, pp.93-103. (共著)

学会発表

  • Japanese EFL Learners’ Way of Avoiding Intervention in Relative Clause Production. JSLS 23, 中央大学. 2023年7月. (共著)

  • Japanese grammatical knowledge is a way of nullifying intervention effects in L2 English. The Workshop on Theoretical East Asian Linguistics 13 (TEAL 13), National Taiwan Normal University, Taiwan. 2023年5月. (共著)

  • An intranational COIL activity. 57th RELC International Conference, SEAMEO Regional Language Centre, Singapore. 2023年3月. (単著)

  • A. Voiceover practice: Comparison between two visual feedback approaches. HICELLS 2023. University of Hawai’i, Hilo. 2023年3月. (共著)

  • RM effects can be nullified in L2 acquisition. J-SLA 2022, Chuo University, Tokyo. 2022年10月. (共著).
    (J-SLA 年次大会口頭発表優秀賞受賞)

学  歴

1998年3月
静岡県立大学 国際関係学部 国際言語文化学科卒業.
2001年3月
静岡県立大学 国際関係学研究科修士課程修了. 修士(比較文化)
2011年8月
ブリティッシュ・コロンビア大学 言語学研究科博士課程修了. Ph.D.(言語学)