教員・研究者紹介

吉村 紀子YOSHIMURA Noriko
客員教授

専攻分野:専攻分野:言語学(統語論)、第二言語習得研究、教育言語学

学生の皆さんへメッセージ

「言語」は単にコミュニケーションの道具でなく、「人となり」や知性、そして考えや意見を表わすものです。大学生としてふさわしい文型や単語の知識と運用を学びましょう。

著  書
  • 「日本人英語学習者によるテンス・アスペクトの習得」(近刊)

    庵・稲垣(編)ひつじ書房.

  • Intervention Meets Transfer in Raising Constructions (2019).

    P. Guijarro-Fuentes & C, Suaárez-Góme. (編 ) Language Acquisition and Development. Cambridge Scholars Publishing. 第 15章 .(共著)

  • 『第二言語習得研究への誘い-理論から実証へ』(2018).

    くろしお出版(共著)

  • Scrambling. (2017).

    M. Shibatani, S. Miyagawa & H. Noda (編) Handbook of Japanese Syntax. 第22章 (pp.807-843) Mouton De Gruyter.

  • The Modality of Grammar in L2 Acquisition. (2015).

    M. Nakayama(編)Handbook of Japanese Psycholinguistics. 第8章 (pp. 235-270) Mouton De Gruter.(共著)

  • Locality and Disjointness in Adult Second Language Acquisition. (2015).

    C. Hamman & E. Ruigendijk (編) Language Acquisition and Development. Cambridge Scholars Publishing.pp.460-475.(共著)

  • L2 acquisition of grammatical aspect in English. (2015).

    Selected Papers of Generative Approaches to Language Acquisition North America 5. Cascadilla Press. pp.140-149.(共著)

  • 『海外短期英語研修と第2言語習得』』(2010).

    ひつじ書房(共著)

論  文
  • Syntactic Knowledge and Context Sensitivity: Evidence from Japanese EFL Learners on the Processing of Raising Constructions in English (2019).

    JSLS 2019 Conference Handbook, 103-106. (共著)

  • Intervention in Japanese EFL Learners Control Constructions with Quantifiers (2019).

    English Linguistics, 35 (2), 221-240. (共著)

  • Japanese EFL Learners Prosodic Production of Pronouns in English: A Preliminary Study. (2018).

    Ars Linguistica, 25, 1-13. (共著)

  • Intervention Effects in L2 Acquisition - A Syntactic or Processing Account? (2018).

    IEICE Technical Report, TL 14. 13-18.

  • L2 Acquisition of Raising Without an Experiencer: A Preliminary Report. (2017).

    JSLS 2017Conference Handbook, 178-179.

  • The Acquisition of Prosodic Focus Marking in English Dialogs and Narratives (2017).

    Proceedings of Pacific Second Language Research Forum 2016, 53-57. (共著)

  • The Acquisition of Control, Raising, and Tough Constructions among Japanese Learners of English (2017).

    Proceedings of Pacific Second Language Research Forum 2016, 247-252. (共著)

  • Control and Raising Constructions in Early L2 English Acquisition (2016).

    Second Language, 15, 53-76. (共著)

  • Control Constructions by Japanese Speaking Learners of English (2016).

    『九州大学論集KUPL』 36号 (坂本勉先生追悼号), 239-253.(共著)

  • Acquiring Answering Strategies in English. (2016).

    Journal of International Relations and Comparative Culture 14. pp. 79-91.(共著)

  • Prosodic Transfer from Japanese to English: Pitch in Focus Marking. (2016).

    Phonological Studies 19, pp.97-104.(共著)

  • Cross-Dialectal Patterns of Focus Marking in Japanese Copular Constructions. (2015).

    A. Joseph & E. Predolac (Eds.), MIT Working Papers in Linguistics 76, pp.183-196.(共著)

  • Distributional Patterns of GA and NO in Focus Marking in Japanese Copular Constructions. (2015).

    Giriko, N. Nagaya, A. Takemura & T. J. Vance (Eds.) Japanese/Korean Linguistics 22, Stanford: CSLI Publications. 165-180.(共著)

学会発表
  • L1 Transfer and Locality in Reflexive Resolution in L2 Raising Constructions. (2019).

    GALA 14, University of Milano-Bicocca(イタリア ).9月 12-14日 .(共著)

  • Syntactic Knowledge and Context Sensitivity: Evidence from Japanese EFL Learners on the Processing of Raising Constructions in English. (2019).

    言語科学会 第 21 回国際年次大会. 東北大学. 7月 6-7日.(共著)

  • 「日本人英語学習者の繰り上げ構文の理解に見られる介在効果と主語について 」 (2019).

    東北大学 大学院文学研究科/文学部 言語学講演会. 7月5日.(共著)

  • Subjects of the “A-movement” Constructions in Japanese EFL Learners’ Grammar. (2019).

    日本第二言語習得学会第 19回年次大会 .中央大学 , 6月 1-2.日.(共著)

  • Is a gender distinction helpful for Japanese EFL learners in comprehending raising constructions? (2019).

    Generative Approaches to Second Language Acquisition (GASLA) XV. University of Nevada, Reno, 3月 22-24日.(ポスター)(共著)

  • Acquisition of seem constructions by Japanese EFL learners. (2019).

    International Conference on Theoretical East Asian Psycholinguistics 2 (ICTEAP 2). 清華大学(中国).2月 16-17日. (共著)

  • Japanese EFL learners’ acquisition of seem constructions. The Ohio State University-Tsukuba Linguistics Workshop (2019).

    オハイオ州立大学-筑波大学言語学ワークショップ , 2月 12日 . (共著)

  • 「英語繰り上げ構文における項介在と主語―子供と大人の習得―」(2018).

    日本中部言語学会研究会第65回. 静岡県立大学, 12月15日.

  • Subject” in raising construction: A view from Japanese EFL learners’ comprehension. (2018).

    遊佐科研費プロジェクトワークショップ. 宮城女学院大学, 11月3日.

  • Seem constructions in L2 English by Japanese EFL learners (2018).

    50 Years of Linguistics at UCONN. University of Connecticut, 9月 7 8日 .(ポスター)(共著)

  • Intervention effects in L2 acquisition – A syntactic or processing account? (2018).

    MAPLL-TCP-TL-TALK. 慶応大学, 7月28-29日.(共著)

  • Syntactic asymmetry in L2 learners’ comprehension of raising constructions. (2018).

    日本第二言語習得学会第 18回年次大会. 学習院大学, 6月 16~17日 (共著)

学  歴
1971年3月
明治学院大学文学部英文学科卒業.
1977年5月
ブリティッシュコロンビア大学大学院教育学研究科修士課程修了.Ed.M(英語教育).
1984年5月
南カリフォルニア大学大学院言語学研究科修士課程修了.M.A.
(言語学).
1992年8月
南カリフォルニア大学大学院言語学研究科博士課程修了. Ph.D.
(言語学).