教員・研究者紹介

吉村 紀子YOSHIMURA Noriko
特任教授・センター長

専攻分野:統語論、教育言語学、
第二言語習得研究

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学生の皆さんへメッセージ

「言語」は単にコミュニケーションの道具でなく、「人となり」や知性、そして考えや意見を表わすものです。大学生としてふさわしい文型や単語の知識と運用を学びましょう。

著  書
  • 『第二言語習得研究への誘い-理論から実証へ』(近刊)

    くろしお出版(共著)

  • Scrambling. (2017).

    M. Shibatani, S. Miyagawa & H. Noda (編) Handbook of Japanese Syntax. 第22章 (pp.807-843) Mouton De Gruyter.

  • The Modality of Grammar in L2 Acquisition. (2015).

    M. Nakayama(編)Handbook of Japanese Psycholinguistics. 第8章 (pp. 235-270) Mouton De Gruter.(共著)

  • Locality and Disjointness in Adult Second Language Acquisition. (2015).

    C. Hamman & E. Ruigendijk (編) Language Acquisition and Development. Cambridge Scholars Publishing.pp.460-475.(共著)

  • L2 acquisition of grammatical aspect in English. (2015).

    Selected Papers of Generative Approaches to Language Acquisition North America 5. Cascadilla Press. pp.140-149.(共著)

論  文
  • The acquisition of prosodic focus marking in English dialogs and narratives. (2017).

    Proceedings of Pacific Second Language Research Forum 2016. pp. 53-57. (共著)

  • The acquisition of control, raising, and tough constructions among Japanese learners of English. (2017).

    Proceedings of Pacific Second Language Research Forum 2016. pp. 247-252. (共著)

  • Control and raising constructions in early L2 English acquisition. (2016).

    Second Language, 15, pp.53-76. (共著)

  • Control constructions by Japanese speaking learners of English. (2016).

    『九州大学論集 KUPL』36 号 (坂本勉先生追悼号). pp.239-253.(共著)

  • Acquiring Answering Strategies in English. (2016).

    Journal of International Relations and Comparative Culture 14. pp. 79-91.(共著)

  • Prosodic transfer from Japanese to English: Pitch in focus marking. (2016).

    Phonological Studies 19, pp.97-104.(共著)

  • Interlanguage prosody in English dialogs and narratives: An L1 transfer issue. (2016).

    『中部地区英語教育学会紀要』45巻. pp.9-15.(共著)

  • Cross-dialectal patterns of focus marking in Japanese copular constructions. (2015).

    A. Joseph & E. Predolac (Eds.), MIT Working Papers in Linguistics 76, pp.183-196.(共著)

  • Distributional patterns of GA and NO in focus marking in Japanese copular constructions. (2015).

    Giriko, N. Nagaya, A. Takemura & T. J. Vance (Eds.) Japanese/Korean Linguistics 22, Stanford: CSLI Publications. 165-180.(共著)

学会発表
  • Prosodification of articles by Japanese EFL learners. (2017) .

    Workshop on Second Language Prosody 3, Bangor University (UK), 11月9日~10日.(共著)

  • 「日本語学習者にみるフォーカスの韻律的特徴」(2017).

    日本言語学会第155回大会. 立命館大学. 11月25日~26日. (共著)

  • Intervention meets transfer in raising constructions. (2017).

    Generative Approaches to Language Acquisition 13. Palma de Mallorca (Spain). 9月7日~9日.(共著)

  • 「英語母語話者と日本人英語学習者の冠詞の音声特徴に関する一考察」(2017).

    第31回日本音声学会全国大会予稿集. pp. 227-232. 東京大学. 9月30日~10月1日.(共著)

  • L2 acquisition of raising without an experiencer: A preliminary report. (2017).

    言語科学会第19回年次国際大会. 京都女子大学. 7月1日〜2日. Proceedings of JSLS 2017.(共著)

  • 「主語繰り上げ構文の第二言語習得-経験者句・A-移動・インターベンション-」(2017).

    第二言語習得学会第17回年次大会 静岡文化芸術大学. 6月3日~4日.(共著)

  • Japanese EFL Learners' Interpretations of Reflexives and Pronouns in Control Constructions. (2017).

    The 1st International Conference on Theoretical East Asian Psycholinguistics. The Chinese University of Hong Kong. 3月10日~12日.(共著)

  • Identifying syntax-driven intonation phrases in native and non-native Japanese. (2016).

    第24回Japanese/Korean Linguistics Conference. 国立国語研究所. 10月14日~16日.(共著)

  • Japanese EFL learners’ production of pronouns and articles in English: Evidence for L2 prosodic structures. (2016).

    Acoustic Week Canada 2016. Vancouver, Canada. 9月21日~23日.(共著)

学  歴
1971年3月
明治学院大学文学部英文学科卒業.
1977年5月
ブリティッシュコロンビア大学大学院教育学研究科修士課程修了.Ed.M(英語教育).
1984年5月
南カリフォルニア大学大学院言語学研究科修士課程修了.M.A.
(言語学).
1992年8月
南カリフォルニア大学大学院言語学研究科博士課程修了. Ph.D.
(言語学).